Kroballer


BALSTEDER I HIMMERLAND


Mine erindringer om balsteder i Himmerland koncentrerer sig om Terndrup og om de to steder, hvor der var bal i byen: Pavillionen i Terndruplund og Terndrup Kro. Mine erindringer stammer fra tiåret 1968-78.

I

Terndrup ligger på hovedvejen mellem Hadsund og Aalborg. I dag går vejen vest om byen, men oprindelig gik den midt gennem Terndrup, der som by var præget af sygehuset, dommerkontoret – og så den kongelig privilegerede landevejskro.

Kroejer A.P. Nielsen drev i efterkrigsårene kroen op  til en meget høj standard og sønnen Svend fortsatte den gode udvikling, stærkt støttet af sin hustru Esther, som var noget af et vidunder i et køkken. Kroen ejede desuden en pavillion i den lille skov Terndruplund i byens nordlige udkant.

I Terndruplund er der siden 1850-erne hvert år afholdt Grundlovsmøde den 5. juni. Men ungdommen i Himmerland kender mest Ternduplund fra ballerne i pavillionen, baller der samlede mange hundrede deltagere i  tiden maj-september, stort set hver eneste lørdag aften. Pavillionen indeholder en stor balsal, og fra balsalen er der døre ud til to serveringsstuer. Disse to stuer var opfyldt af borde med hvide duge og ved ballerne fungerede flere af byens mænd som tjenere, der klædt i hvide veste serverede smørrebrød, øl og sodavand ved bordene. Inde i selve balsalen var der en enkelt række borde ved den ene side, og så bænke rundt om hele dansegulvet, kun afbrudt af dørene ind til serveringsstuerne og to barer, hvor der flittigt blev langet øl over disken.

I slutningen af tresserne var beat-musikken nået til Himmerland, nogle efterspurgte den ”langhårede” musik, andre ville helst danse til de gammeldags danseorkestre. Kromand Svend Nielsen og Esther løste problemet ved at have to scener og to orkestre: Et beat-orkester fra Aalborg, eller – når det gik højt – fra Århus eller Randers – og så et mere traditionelt danseorkester. Beatgruppen spillede så to eller 3 afdelinger på ca. 20 minutter hver, mens danseorkestret, der som regel bestod af meget rutinerede og dygtige musikere, klarede resten. Så der var dans og musik og rig lejlighed til at svinge sig på  pavillionens trægulv. Men inden vi kommer til det mere romantiske afsnit, er der to ingredienser ved et skovbal, der må og skal nævnes: Øllet og slagsmålet!

90% af de mandlige balgæster drak øl og kun øl. Det hændte at en eller anden skulle eksperimentere med whisky eller snaps, men som regel var der kolde bajere på bordet! Øl er langt den bedste festdrik, der findes. Den har indbygget grænse i sig, man kan tydeligt mærke, når man har fået nok. Og så er det en utrolig smuk drik, når man hælder den ravgyldne væske op i glasset og ser det hvide skum briste lag for lag, indtil man har den rene, klare, kølige pilsner tilbage. Nej, hvor smager det godt, og hvor gør det godt i mave og hjerte! Men en af bivirkningerne er, at man bliver forfærdelig modig af øl, og så kommer vi til slagsmålene!

Der gik sjældent en lørdag aften og nat uden et eller andet slagsmål. To gutter røg i totterne på hinanden, holdt fat i hinandens skjorte, rev den i stykker, råbte og skældte ud, så faldt det første slag og de tumlede rundt, mens de omkringstående dannede boksering og heppede højlydt på de to kamphaner. Det var sjældent nogen kom rigtig til skade, der røg en tand, det blødte fra en læbe eller et øje, men det udviklede sig sjældent til mere. Det er i hvert fald min fornemmelse, jeg holdt mig i den yderste periferi, jeg har aldrig kunnet finde ud af at slå på tæven og er altid tyet til harens våben, når nogen udfordrede – sådan er det bare, indrømmet.

Slagsmålene havde sine ukronede konger. I mange år var det i Terndruplund ”Rambukken” fra Nørre Kongerslev. Han var virkelig et stort brød af en forkarl og hans højre næve var på størrelse med min mors største stegepande. Han havde et lille hof på en 4-5 drabanter, der hentede øl til ham og tævede dem, han ikke selv ville nedlade sig til at slå på. Ham var jeg nær kommet i slagsmål med, og det gik sådan til. Han sad ved sit stambord med en ny, kold pilsner foran sig. Jeg kom gennem stuen, men glemte at kigge fremad, fordi der var en usædvanlig skøn landmandsdatter fra Korup, der tiltrak sig mit blik. Så jeg gik fremad, men så til siden, katastrofen var uundgåelig, jeg drønede ind i Rambukken lige idet han løftede ølglasset for at nyde den første slurk. Rædselsslagen stirrede jeg døden i øjnene, folk var blevet slået til plukfisk for mindre. Stegepanden var allerede løftet og svirrede over hovedet på mig, da jeg fandt på  råd. Jeg kom i tanke om en gylden regel, der altid blev overholdt, også ved slagsmål: Man slår aldrig på en åndssvag! Jeg var på det tidspunkt i gang med mit første år som teologistuderende i Århus, så jeg havde lært noget hebraisk. Jeg stillede mig foran Rambukken og messede de første linier af Bibelen på  hebraisk: Beresit bara ælohim et hasjamajim ve et haaræs! Det lød forfærdeligt, men det virkede. Rambukken stirrede forbløffet på mig, skævede så til et par af drabanterne og sagde: Han er jo skør i låget, smid ham ud! Og så blev jeg smidt ud på pladsen udenfor, men jeg fik ingen tæv, for man slår ikke på de åndssvage! Sig så ikke at man ikke kan have praktisk nytte af hebraisk!

Bal – det handler jo altså om at danse. Hvad er dans? Oscar Wilde definerede dans som den eneste offentligt tilladte form for utugt, en eller anden har sagt, at dans er et lodret udtryk for et vandret ønske! Der er sikkert noget om det hele, men i hvert fald: Dans er den bedste vej til at mennesker af to forskellige køn kan komme tæt på hinanden og få en fornemmelse af, hvem den anden egentlig er. Kroppen har sit eget sprog og pludselig fortæller fingre, mave og unævnelige legemsdele, at her er den rigtige. Så må man bare håbe, at hendes krop larmer op med et lignende budskab. Dans er sjovt og man danser for sjov. Det er sjovt og skønt at bevæge sig til musikkens rytme, det er sjovt og skønt at mærke sit eget legeme suppleres og fuldendes af dansepartnerens, mærke hvordan to kroppe pludselig er besatte af den samme rytme og bevæger sig i forhold til hinanden med en sikkerhed som om de var tvillinger. Dans for sjov – men for mange blev det også alvor. Mange mødte på dansegulvet i Terndruplund den, der skulle blive deres skæbne på godt og ondt livet igennem, - eller i  hvert fald blive en oplevelse, der satte et skæbnemærke på  sindet og hjertet. Mange er gået ned gennem Lundens stier med en kæreste i hånden kl.22 og gået alene hjem mens tårer pressede på, for han eller hun havde fundet en anden og var forsvundet inde mellem månestriberne blandt Lundens bøgetræer. Nogle så også solen stå op mod øst ude mod Kattegat stående lænet til et træ, stirrende ud over morgentågerne på engen og følte morgenens kølighed blande sig med en munds varme kys mod halsen. Der var skæbne i disse balaftener, uendelig tung og uendelig lykkelig skæbne. Det kunne gå sådan til:

Et øjeblik deles flokken af dansende i to, der kommer en stribe af lys ned gennem salen og der i lysstriben står hun, ukendt og alligevel kendt for det er hende, du har drømt om, siden du begyndte at kende til drømme. Ansigtet er lidt smallere end hos himmerlændinge flest  med høje kindben, håret ravnesort og der er et blåt bånd om panden. Kjolen er sort og overstrøet med et mønster af grønne og røde roser, den når ned midt på lårene, benene er bare bortset fra båndene af espadrillos, der når op midt på de brune ben. Det er ikke til at se om hun danser med nogen, men i hvert fald: Du og hun bevæger Jer hen imod hinanden som to meteorer, der blev sat i drift ved Big Bang for millioner af år siden og nu endelig, endelig mødes deres baner. Og mødet bliver en eksplosion af varme, bevægelse, uro fordi man ikke kan komme nær nok  og fred, fordi man endelig er der, hvor man er bestemt til at være. Og så går I hen til et af bordene med de hvide duge og deler to øl og ser kun hinanden resten af den sommer. Forelskelse er den blideste form for neurose, der findes. Man bliver afhængig af følelsen, man må og skal prøve det igen og sandelig: Næste tirsdag, hvor du tager knallerten, den berømte Puch Maxi, og fræser til hendes hjemby og ser hende i hendes hjem og hendes værelse er forelskelsen lige stor, men ikke så stormende, for nu er I et par og sidder i sofaen og får eftermiddagskaffe med hendes forældre, mens spændingen i kroppen bygges op: Hvornår kan vi slippe ind på værelset og gøre alt det, en dreng og en pige der er forelskede altid har gjort og som vi er de første der skal gøre på netop denne måde? – Et par måneder senere forlader hun dig til fordel for en eller anden slikket mekanikerlærling, der har bil. Svaghed, dit navn er kvinde-----

II

Skovpavillionen i Terndruplund var som sagt balsted i sommerhalvåret, i vinterhalvåret var der bal på selve kroen. Bag skænkestuen og ”slyngelstuen” lå den store festsal. På bagvæggen var et kæmpestort maleri af de sammensvorne, der forlader Finderup Lade efter mordet på Erik Glipping.

Foran dette imposante maleri var så scenen, hvor musikerne blev placeret, så var der som i Lunden borde rundt langs salens sider og en stor bar i den modsatte side af scenen. Og så var der et galleri, en ”første sal”, hvor man kunne finde den berømte ”Storm P – bar”! Sådan hed den, fordi væggene på første sal var bemalet med Storm P – vagabonder. Her oppe fra havde man den bedste udsigt over herlighederne. Man var en rigtig mand, når man en aften havde været så fuld, at man var trillet ned ad trapperne fra Storm-P. Så var man inde i det gode selskab. Desværre var der for mange der i tidens løb ikke kunne nære sig for at hælde øl ud fra balkonen og ned i nakken på de dansende. Derfor blev baren sløjfet og opgangen til første sal lukket og man skulle være meget gode venner med Rosa i køkkenet for at få lov at bruge bagvejen til et lille stævnemøde deroppe!

I begyndelsen blev musikken leveret af lokale kræfter: Hans og Bettys Jazz-kapel! Betty var en lokal spillelærerinde som betjente klaveret, Hans en snedkersvend, som spillede trommer, saxofon og harmonika, alt med samme stoiske ro. Kunne man danse til det!? Ja! Det kunne man sagtens. Men senere kom der elektrificerede orkestre og der var rigtig godt besøg, når der var bal på Terndrup Kro. Kroejerne var gode til at variere orkestrene og så skaffede de også solister. Solisterne optrådte som regel ved 23- eller 24-tiden og så var salen totalt pakket, når vi blev præsenteret for Bent Werther, Lecia og Lucienne eller kæmpehittet Laban, nej hvor blev der dog skrålet med på ”Hvor skal vi sove i nat”! Men lad mig fortælle lidt om de mennesker, som fik hele ballet til at fungere:

Kromanden og hans daglige bestyrer stod selvfølgelig for de overordnede beslutninger. Ved balaftener var der som regel en 3-4 servitricer og 2-3 tjenere, som dels stod i barerne, dels bragte drikkevarer rundt til bordene, somme tider kunne der også købes smørrebrød eller suppe, når ballet var slut. Tjenere og servitricer var som regel folk fra byen, som fik en ekstra indtægt ved at arbejde på kroen disse aftener. Hvor måtte de dog høre på meget vrøvl og hvor tog de det godmodigt og venligt! Samtidig med at de var gode til at trække grænser, de lod sig bestemt ikke fornærme.

Og så var der udsmiderne! Der var som regel 2 og de havde  en klar rollefordeling. Den ene af dem havde en engleagtig tålmodighed og diskuterede og parlamenterede med drukkenbolte og slagsbrødre, den anden havde et fast og hurtigt tag og lige pludselig lå de ude på fortovet og havde en klar fornemmelse af, at de skulle ikke vove sig inden for døren igen. Udsmiderne blandede sig ikke i slagsmål, men fik blot slagsbrødrene lempet udenfor, så stridighederne kunne blive afgjort i gyden bag kroen eller ude på parkeringspladsen.

Seksualdriften trives lige godt sommer og vinter, men den havde unægtelig bedre plads nede i Lunden. Der var ikke mange pladser på kroen til par, der søgte et fredeligt hjørne til at udforske hinanden nærmere. Købmanden på den modsatte side af gaden holdt hurtigt op med at lade sække med salt stå ude weekenden over, det var tydeligt søndag morgen, at de havde brugt som leje for utugt!

Hvis man sammenligner med vore dages discotek-miljøer var det bemærkelsesværdigt så lidt der skulle til dengang! En sal med et dansegulv, nogle borde og stole, en bar og et orkester – så var den i vinkel! Humøret var medbragt, man sad ikke og kiggede blasert, nej, ud på gulvet og så hen til baren og så ud på gulvet igen, der var jagtsæson hel aftenen og hele året rundt. Alle de søde piger kommer på et eller andet tidspunkt til bal iHimmerland, så det gælder om at være årvågen, vand i håret, sprit i halsen, på med charmesmilet og de magiske dansesko, så skulle der scores!

I begyndelsen af 70-erne opstod begrebet ”Enkebal” eller ”Enkefræs”, som det hurtigt blev døbt. Det var onsdagsballer, hvor princippet var, at det var pigerne der bød op til dans. Enkeballerne på Terndrup Kro blev en kæmpesucces, folk kom fra nær og fjern, McKinleys spillede, Peter Belli kom forbi og gav et par numre. Succesen fortsatte op til den tid, da Gustav Winckler havde kroen. Derefter flyttede jeg fra byen og indtog mit værdige embede som sognepræst i Gug, men når jeg er i Terndrup  er jeg da altid et smut inde på kroen og står med en eller anden god ven og en pilsner i hånden og stirrer ind i den gamle balsal. Vi kan tydeligt høre suset fra Hans og Bettys Jazz-kapel og vi kan næsten høre Nys-Ole eller Flemming Strøm huje i overstadig fuldemandsjubel oppe fra Storm-P baren. Det var tider!


III

Det hører med til billedet af balstederne i Himmerland, at man ikke holdt sig udelukkende til sin egen by, der var megen rundfart mellem de forskellige balsteder. I den tid, jeg tænker på, slutningen af 60-erne og begyndelsen af 70-erne, var der mange steder, som indbød til bal. Og når man tænker tilbage på tiden, var kvaliteten overraskende god: Der var altid god musik, rene, velholdte lokaler, ingen snyd og optrækkeri med entrepriser og øl-priser. Det var kort sagt op til os selv om vi ville have en god fest, rammerne var i orden! Fra Terndrup tog vi ofte til bal i Skovpavillionen i Bælum, eller ”Bælum Krigshavn” som det ofte hed, nok mest på grund af den krigeriske stemning mellem unge fra Terndrup og Bælum. Stakkels den der fik en kæreste fra Bælum! han var i større vanskeligheder end Romeo i Shakespeares tragedie.

Så var der Hadsund Skovpavillion. Det lugtede altid lidt af storby! Dèr kom vi, hvis der var nogle stykker som kunne leje en taxa sammen, men problemet var altid at få folk med hjem igen – der var forskellige svinkeærinder inde mellem skovens træer!

Men i den tid jeg tænker på var der et sted, der udmærkede sig frem for andre: Skelund Hotel – og det var musikkens skyld. Her spillede nemlig om fredagen de legendariske Les Manes! Det var et fantastisk orkester, altid med stort repetoire, gennemført musikalitet og altid professionelt fremført. De sjuskede aldrig, men leverede varen helt og fuldt hver gang. Der var allerede dengang mange feriegæster i Øster Hurup og de fandt også vej til Skelund ”Badehotel”, så salen var stoppet med mennesker. Der var varmt i de somre, det var kærligheds-somrene, hvor bølgerne fra San Francisco og flower-power revolutionen også nåede til Himmerland. Er det bare nostalgi, eller var vi gladere dengang, mere fri, - der skulle ikke meget til før vi vandrede op ad månestråler og ud i den lyse, varme sommernat!

Til slut skal der lyde en tak til alle de kære mennesker, jeg mødte dengang. Hvor var det dog herligt at være til bal sammen med Jer! Hvor var I dog store i slavet – hvor store drømme for fremtiden havde vi ikke, hvor var vi lykkelige i øjeblikket, det nærværende øjeblik. Jeg garanterer for at mange af Jer har Procul Harum og ”A whiter shade of pale” kørende i ørerne endnu fra den store sommer i 68 og I har sikkert også en blomstret vest eller skørt gemt fra dengang. Tak for alle kyssene, bajerne, øretæverne, dansene, de vilde køreture hjem på bagsmækken af en udboret knallert. Vi fra dengang – vi kan sige, at vi har levet.